ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREHandel emisjami CO2
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU


KONTAKT




MATERIAŁY PROBLEMOWE
26.03.2015r. 13:40

Komisja Europejska konsekwentnie dąży do podwyższania cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, o czym świadczy zamiar wcześniejszego wprowadzenia mechanizmu MSR. W wyniku takiej decyzji polska energetyka może tylko stracić. Zabiegi Brukseli w tej sprawie każą też zastanowić się nad trwałością niedawnych ustaleń dotyczących Drugiego Pakietu Klimatycznego.
Autorzy: Stanisław Tokarski - wiceprezes zarządu Tauron Polska Energia; Jerzy Janikowski - szef Biura Regulacji i Współpracy Międzynarodowej Taurona
("Polska Energia" - marzec 2015)
03.03.2015r. 14:00

W artykule zaprezentowano wyniki analiz mających na celu ocenę wpływu uzgodnień zawartych na szczycie unijnym z dnia 23-24 października 2014 r. w Brukseli na ceny energii elektrycznej dla odbiorców końcowych. Przedstawiono szczegółowe porównania cen energii elektrycznej dla dwóch dużych grup odbiorców: przemysłu i gospodarstw domowych, dla scenariusza zakładającego realizację postanowień szczytu i scenariusza odpowiadającego przewidywaniom, co do kierunków rozwoju sektora energii i trendów kształtowania się cen energii elektrycznej sprzed szczytu. Celem dokonanych porównań było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy rzeczywiście wynegocjowana przez stronę polską pula uprawnień do emisji CO2, które mogą zostać przyznane energetyce w okresie 2021 – 2030 nieodpłatnie, umożliwi uniknięcie wzrostu cen energii elektrycznej dla odbiorców końcowych wynikającego z wdrażania w Polsce polityki klimatycznej.
Autor: Sławomir Skwierz, ARE SA, "Rynek Energii", luty 2015 r.
19.02.2015r. 14:23

Już za niespełna jedenaście miesięcy w Paryżu odbędzie się kolejny światowy szczyt klimatyczny Co Polska powinna zrobić przed paryskim spotkaniem dla ochrony własnych interesów, wiedząc, że Unia Europejska będzie forsowała rozwiązania trudne dla naszej gospodarki i dla naszego sektora energetycznego?
Autorzy: Stanisław Tokarski - wiceprezes zarządu Tauron Polska Energia, Jerzy Janikowski - szef Biura Regulacji i Współpracy Międzynarodowej Taurona
("Polska Energia" - luty 2015)
12.01.2015r. 13:33

prof. dr hab. inż. Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka
W październiku 2014 Unia Europejska podjęła decyzję dotyczącą celów polityki klimatycznej do 2030 roku. Polsce obiecano 40% darmowych pozwoleń na emisje CO2. Obiecano, bo z realizacją może być trudniej. Przeanalizujmy jaki to będzie miało wpływ na rachunki za energię elektryczną dla odbiorców końcowych.
Energy NewsLetters nr 7/2015
29.12.2014r. 13:40

Czy transformacja energetyczna jest „brudnym błędem" ("schmutziger Irrtum"), jak sformułował ostatnio Frank Drieschner - autor publikujący w niemieckim DIE ZEIT, który przetłumaczył i opublikował 22.12.2014 r. za BiznesAlert.pl portal CIRE.pl? Czy też jest bardziej „czystym przełomem" ("saubere Wende“), jak ripostował również w tym opiniotwórczym tygodniku Rainer Baake - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Energetyki?
Autor: Dr Patrick Graichen, Agora Energiewende
06.11.2014r. 11:10

dr inż. Bolesław Jankowski, Badania Systemowe "EnergSys"
W ostatnich dniach przez media przetoczyło się wiele wypowiedzi dotyczących wyników szczytu unijnego odnośnie ram polityki klimatycznej na lata 2020 – 2030. Dominuje przekaz rządowy o ogromnym sukcesie negocjacyjnym uzyskanym 23 października 2014. Wynegocjowane prawo do darmowego przydziału uprawnień ma zapobiec wzrostowi cen energii, a uprawnienia i środki jakie ma otrzymać Polska mają umożliwić modernizację polskiej energetyki.
Mimo tych zapewnień warto jednak dokładniej przyjrzeć się skutkom tak szeroko prezentowanych sukcesów. Niestety, bliższy ogląd prowadzi do wniosków, że wynegocjowane rozwiązania nie zatrzymają szybkiego wzrostu cen energii, a pula uprawnień jaką ma otrzymać Polska będzie mniejsza od ilości uprawnień, jakie będą musiały być zakupione przez producentów energii elektrycznej i ciepła. Oznacza to zwiększenie a nie zmniejszenie kosztów polityki klimatycznej w stosunku do dotychczasowych ocen.
20.10.2014r. 14:03

dr inż. Bolesław Jankowski, Badania Systemowe "EnergSys"
Oceniając proces decyzyjny od strony faktów i prezentowanych analiz należy stwierdzić, że ewentualne przyjęcie propozycji KE dotyczące ram polityki klimatycznej na lata 2020 – 2030 w czasie Rady Europejskiej w październiku oznaczać będzie całkowite lekceważenie racjonalnych zasad podejmowania decyzji. Uzasadnieniem tej tezy jest brak odpowiednich analiz, w szczególności oceny skutków dla poszczególnych krajów, a także brak merytorycznych argumentów za wdrożeniem tej polityki. Stawką w grze nie są tylko dziesiątki i setki miliardów złotych w Polsce, nie tylko wielokrotnie większe kwoty jakie trzeba będzie wydać po wprowadzeniu polityki dekarbonizacji w całej UE. Chodzi przede wszystkim o to, czy Unia będzie wspólnotą, w której polityki będą tworzone w sposób klarowny i racjonalny, a ich celem będzie dobrobyt wszystkich krajów i wszystkich obywateli UE. Chodzi o to, czy UE będzie nadal znajdowała się w kręgu cywilizacji europejskiej, czy też z tego kręgu sama się wypchnie.
08.10.2014r. 12:49

Ważą się losy drugiego pakietu klimatycznego, który przez dziesiątki następnych lat będzie decydował o kształcie sektora energetycznego, funkcjonowaniu przemysłu i kosztach życia zwykłych ludzi
Autorzy: Stanisław Tokarski i Jerzy Janikowski, „Polska Energia” nr 10/2014
03.09.2014r. 13:50

Pod wpływem ideologii UE przyjęto oceniać skuteczność działań poprzez procentowe porównanie zmniejszania emisji np. CO2 do okresów poprzednich. Jest to wskaźnik wysoce niedoskonały, bo jeżeli dany kraj ma niski poziom emisji , bo jest krajem biednym i nie rozwiniętym, to z reguły wzrost gospodarczy powoduje zwiększenie emisji w procentach i nie zadowolenie „kapłanów emisji” z UE. O wiele bardziej sprawiedliwym jest bardzo prosty i czytelny (aczkolwiek z pewnymi drobnymi wadami) wskaźnik pokazujący emisję CO2 w ciągu roku w tonach na głowę mieszkańca. Łatwiej wtedy odnieść poziom emisji do krajów o podobnym poziomie rozwoju gospodarczego , a także do krajów o niskim poziomie emisji.
Autor: Bogdan Janicki, radca prawny, starszy dorada Central Europe Energy Partners
02.09.2014r. 05:09

Z zainteresowaniem przeczytałem odpowiedź FOR na moją próbę zwrócenia na blogu „Odnawialnym” uwagi autorom artykułu „FOR Ostrzega: Unia Europejska zamierza jeszcze bardziej ograniczać polską gospodarkę regulacjami klimatycznymi” na słabość argumentacji za postawioną już w samym w samym tytule tezą.
Autor: Grzegorz Wiśniewski



cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE